مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:23749 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:16

مي خواهم خودسازي كنم اما راه و روش لازم را كه بتوانم هدف تأمين كند نمي دانم بهترين راه چيست؟
علي((عليه السلام))فرموده اند ما من حركة الا وانت محتاج فيه الي المعرفة يعني هيچ حركتي نيست مگر آن كه تو در ابتدا محتاج به معرفت و شناخت هستي. از اين سؤال شما يك كلمه خودسازي است اما سيري در تربيت اسلامي را مي طلبد. اما قبل از اين مطالعه شما بايد ضرورت اين موضوع را روشن كنيد زيرا كساني بوده اند و هستند كه اين حركت را شروع مي كنند و چون مقصد را روشن نكرده اند و به محض رسيدن به حالات خوب و اشك و آهي به غرور مي رسند يا برعكس خيال مي كنند بايد كشف مكاشفاتي صورت گيرد و اگر دست نيابند به يأس و نااميدي دچار شده و دست از كار مي كشند. و به اشاره مي گوئيم بنابر فرموده پيامبر((صلي الله عليه وآله)) انسانها همه معدن هستند مثل معدن طلا نقره معدن چهار مرحله دارد.
1. كشف
2. استخراج
3. شكل دادن
4. جهت برتر يافتن
ما بايد با كشف توانائي ها و قابليت ها بپردازيم، سپس آنها را استخراج نموده و در مسير صحيح انداخته و جهت برتر را انتخاب نمائيم، جهت برتر فقط خداست كه در نماز مي آموزيم سبحان ربي الاعلي و بحمده اين جهت برتر اخلاص و دوري از هر رنگ و ريا را مي طلبد و ديگر به غرور و ياس نمي انجامد. اين كار ماست اما روش به طور خلاصه چنين است.
1. آزادي (تزكيه){ (مفاد آيه 2 سوره جمعه)
2. آموزش (تعليم)
3. يادآوري (تذكر)   ¬    سوره اعلي آيه 9
انسان بايد خود را از عواملي چون محيط و وراثت و هوي و هوس و غريزه ها آزاد كند اين آزادي با اتصال به معبود اصلي و بزرگ انسان حاصل مي شود و او را از محبوب هاي حقير رها مي كند. ( آنان كه ايمان آورده اند شديدترين محبت شان به خداست قرآن سپس مرحله آموزش مي رسد كه بايد با تفكر و تعقل در آنچه او را به حق مي رساند به انديشه بپردازد و عبرت بگيرد چنانكه قرآن تفكر در انسان، تاريخ و جهان هستي را پيشنهاد مي كند. و مرحله سوم يادآوري و ذكر است كه مدام بايد يافته هاي قبلي خود را مرور كند تابه غفلت دچار نشود ان الذكي تنفع المؤمنين اما مصاديق ذكر مي تواند قرآن، خود اهل بيت و زندگي آنها((عليه السلام))ياد مرگ، و نماز باشد. اين شرح مختصري از طرح كلّي خودسازي است و سپس به مرحله ديگر سازي و توجه به ديگران مي رسد كه توضيح آن محل ديگري مي طلبد. كتابهايي در اين باره نوشته شده تعليم و تربيت مرحوم شهيد مطهري، جهاد با نفس (آية الله مظاهري) اخلاق اسلامي مرحوم دستغيب مهم طرح اصلي است كه بايد دنبال كنيد. انساني كه به بينش اصيل ديني دست يابد از همه چيز درس مي گيرد و از تربيت خويش غافل نمي شود.
مؤسسه نيز جزواتي ارسال خواهد نمود.
2 0 درباره بعضي از دوستان خود نوشته ايد كه در زمينه فساد قرار گرفته يا دچار انحراف شده اند. اين موضوع براي همه به ويژه دختران نتيجه اي جز پشيماني و رسوائي نخواهد داشت. سعي كنيد دو جلد كتاب ارزشمند پشت ديوار ندامت چاپ مؤسسه كيهان را به آنان برسانيد. در اين كتاب تجربه همسالاني كه به دنبال عشق هاي خياباني و تصادفي ! به رشته تحريم كشيده شده و خاطرات واقعي آنهاست در پشت اين علاقه ها و اظهار محبت ها غالباً هدف سودجويي و سپس ترك خوابيده است كه كشف آن مشكل است. حتماً اين موضوع را به آنها تفهيم كنيد كه از يك سوراخ دوبار گزيده نشوند.

( بخش پاسخ به سؤالات )

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.